torsdag 4 mars 2010

Frieri

Min vän Elin skrev ett sånt fint inlägg häromveckan om hur Gustav friade till henne, nästan som när Daniel friade till kronprinsessan. Ett kungligt frieri skrev Elin.

Vi är ju också förlovade och till F´s stora förtret så har det inte alls blivit som han hade tänkt. Han ville fria och han ville att vi skulle gifta oss inom ett år efter förlovningen, han ville också ta ett sånt där snack med min mor och far bara för den fina gestens skull. Han ville att det skulle vara stort, riktigt stort och helt oväntat.

Jag ville nått annat, så trots att det inte var skottår så tog jag saken i egna händer. Idéen föddes på vägen ner till Hultsfredsfestivalen 2007, det var på hultan som vi träffades 2005. Jag började spåna på om man skulle fria till honom där, som ett roligt minne, för jag förstod redan då, på nedvägen, att det var sista gången vi skulle fara till festivalen. Men eftersom det kom som en impuls så hade jag inte funderat över ringar eller något i den vägen. Luna och de andra tyckte att jag skulle köpa såndana där plastringar som man kan få i tuggummi automater, för det var verkligen "hultigt" att göra. Jag var skeptisk men idén om att fria började gro. 070707 var ett fint datum, en lördag och om jag inte missminner mig så var det ett väldigt populärt datum att gifta sig på. Sjuan står för lycka sägs det. Planen slog rot, men eftersom att jag inte visste om han skulle säga nej så kunde jag ju inte köpa ringar. Var till en guldsmedsbutik i Örebro och pratade, den trevliga butiksägarinnan gav på förslag att jag kunde hyra ringar och om han sa ja så kunde vi komma in och bestämma då. Det var tydligen mycket vanligt sa hon. Sagt och gjort, detta gjorde jag. 

Planen var att lura med F på en picknick på tomten som vi redan då bestämt oss för att bygga hus på. Jag hade inhandlat en superfin picknick korg och massor med godsaker och bubbel, jag var även så förutseende att jag hade köpt ett dubbelparaply som man fick plats två under. Regnet öste såklart ner! Vi satte oss på fartukvisten på den lilla stugan som står på tomten och packade upp godsakerna, vid ett tillfälle så stod F upp och jag satt, då var jag snabb, fiskade upp asken ur fickan och ställde mig på knä, som sig bör, och frågade "får jag bli din fru?" Inte kunde han säga nej, han sa ju Ja! 

Fast sen i efterhand så har han nämnt, mest som ett skämt men det ligger nog något i det, att jag "förstörde" hans plan. Nu ligger bollen hos F, han vill fria ordentligt, med pompa och ståt, och att vi ska gifta oss inom ett år. Jag kommer alltså tillslut att få tre ringar på mitt vänstra ringfinger istället för två. Endast framtiden kan utvisa när detta kommer att ske... Jag var i alla fall nöjd med initiativet, varför ska allt vara så konventionellt?

1 kommentar:

Hej på dig!
Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad. Om du inte har ett google konto eller egen webbadress/blogg så kan du välja namn/webbadress och bara fylla i ditt namn!
Kram/Linda