lördag 13 mars 2010

Centertårta



Jonas, lillebror som fyllde år förra veckan, är ett centerfreak. Ända sen han var liten har han älskat center, när han var liten så var det det enda godiset han åt. I sina lördagspåsar och påskägg var det bara center för hela slanten. En av våra kusiner flyttade till Linköping för att plugga och där finns ju Cloetta, så några jular kom hon hem med centerkartonger i julklapp till Jonas. Så vad skulle det vara för tårta nu till Jonas då? Såklart en centertårta. Funderade på hur man skulle kunna utföra den och på vimedbarn.se finns en bak och tårttråd, de är helt galet hur duktiga de är på att göra tårtor och cupcakes, det var genom den hemsidan som jag hittade till bakabakalitenkaka bloggen. Hur som helst så hittade jag ett recept på fluff, och när man gör fluffet så kan man välja vilken choklad eller vilket godis man vill som smak. Jag har nu provat med center. 

Recept på fluff: 

 3 dl grädde
180 g av valfri chokladsort
(vid val av gelatingodis ta ca 60-100 g detta tar även längre tid att smälta)

Häll allt i en kastrull och sätt plattan på 2 till 4. Låt inte soppan koka, sänk isf värmen! Rör om så att ingenting fastnar i bottnen och övervaka hela tiden. När soppan är helt och hållet slät och inte har några klumpar i sig så är den klar. Ställ sedan in den i kylskåpet i MINST 6 timmar, gärna över natten.

Sen vispar ni ihop soppan fluffig. Konsistensen med choklad i brukar bli som vanlig vispgrädde medan fluff med gelatingodis brukar bli som en tjock kräm. Ta det lugnt med vispen!
 
Tyvärr så blev inte fluffet så fluffigt, jag vispade för länge tänkte inte på att grädden kunde bli grynig, men det smakade lika bra för det så jag använde mig av det ändå. Till det andra lagret valde jag vaniljmousse, receptet hittar ni här, dock så gjorde jag så att jag vispade moussen en liten stund efter jag blandat ihop de två byttorna med grädde och ostblandningen, för att den skulle vara lite mer fluffig innan den fick stå i kylen i någon timme för att stelna. 

Som garnering funderade jag på om jag skulle använda mig av sockerpasta eller chokladfrosting. Då Jonas är mer för frosting så föll valet på detta, receptet hittar ni här. Jag tänkte också som så att det skulle vara lättare att göra center/cloetta C:et på tårtan om garneringen var i frosting. Målet var alltså att tårtan skulle se ut som en bamsestor centerbit och att det skulle finnas smak av center i den också.


Jag är faktiskt nöjd med resultatet.

Riktigt god blev den också!

4 kommentarer:

  1. AAAAAAAAAAH GE MIG! Hälsar Jonas.
    AAAAAAAAAAH GE MIG OCKSÅ! Hälsar jag.
    Gud va duktigt, ser ju ytterst proffsigt ut, och vidrigt gott, om man kan säga så :)

    SvaraRadera
  2. Helt underbar var den.

    SvaraRadera
  3. Jag måste testa! En ny utmaning ;) Hade ingen aning om att man kunde göra Fluff av choklad, det måste provas :)

    Ja visst är det spännande? Gjorde du svenska eller engelska testet? Det engelska med många frågor tyckte jag varlite krångligt för att det var ju inte alltid ja och nej- frågor, men bara ja och nej som svar ;)

    Fast resultatet handlar ju ändå mest om det medvetna, och det 'är ju egentligen det omedvetna vi vill komma åt hihi så egentligen borde man läsa på om de andra, nu snurrar jag nog till det ;) KRAM

    SvaraRadera

Hej på dig!
Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad. Om du inte har ett google konto eller egen webbadress/blogg så kan du välja namn/webbadress och bara fylla i ditt namn!
Kram/Linda