lördag 6 februari 2010

Gröna hörselskydd och kvällspromenad

Clara har fått hörselskydd idag, vi ska ju och kolla på hockey nästa onsdag. Farbror Jonas har hemmamatch i Kongsvinger och då lär hon ju ha nått att skydda öronen med om det blir högljutt. Så då slog jag slag i saken när jag var på "gubbdagiset". Det fanns två olika, ett par för 149 kr och ett par för 69 kr. Vad var skillnaden undrade jag, jo sa tjejen i kassan att de dyrare är ett visst märke och då betalar man för märket. Annars så var det ingen skillnad förutom att dessa, de billigare som jag tog, också går att använda om man är vuxen. Ett par hörselskydd att växa i alltså. Bra och billigt. Stod där och tittade, rosa - blå, rosa - blå, rosa - blå, nää tänkte jag, jag vill inte ha rosa eller blå fy tusan va tråkigt det är när det bara finns sånna färger till barn! Så hittade jag dem! Det sista paret skogsgröna, tjohooo! De fick bli dem.

Det där med blå och rosa alltså, jag ska inte gå in på det egentligen... men ett exempel; Claras farmor var och köpte ett jättefint teckningsarkiv åt Clara i doppresent. Är det till en kille eller tjej frågade tjejen i kassan, det är till en tjej svarar svärmor. Jaha, säger hon då kassörskan, då har vi de här fina rosa med blommor på, nä säger farmorn vi tar det blåa med bilen och huset. Haha, hon känner mig min svärmor! Det är ett sådant typexempel för hur rotat färgerna ligger till kön och alltså genus. Skrev C-uppsats om det här och är totalt skadad. Klart att Clara kan och får ha rosa men inte bara och inte mest, att blanda färger det är jag för! Sen när hon själv är så stor att hon vill vara med och välja själv ja då slutar det väl med att mamman får ge vika för att hon säkerligen har färgats av samhället runtikring. Jag får kämpa för att hon blir en framåt, utåtriktad, busig, glad och självsäker tjej som vågar och tror på sig själv. Inte en duktig flicka som håller käft helt enkelt, utan vågar stå upp för den hon är och vill vara! Oj, jag skulle ju inte gå in på det där, men men jag höll mig ändå kort, skulle kunna skriva HUR mycket som helst.

Hon var så rolig när hon fick dem på sig, men hon ledsnade efter en stund.


Sen var det dags att gå ut på kvällspromenad med Svea, gosetjejerna!

Hoppas att ni inte har en lika ensam fredagkväll som mig. Det är tur att det finns internet och tv:n också. F är och jobbar Clara och Svea sussar - börjar kännas som en vana nu. Lika blir det imorrn kväll. Men i nästa vecka är F ledig från tisdag till söndag! Det blir härligt, först Norge och sen Ellas dop i Gävle på lördagen. På söndagen då är det sista fixet med ritningarna som ska in!

Nu nått att äta magen kurrar som en dåre och sen sova. God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej på dig!
Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad. Om du inte har ett google konto eller egen webbadress/blogg så kan du välja namn/webbadress och bara fylla i ditt namn!
Kram/Linda