måndag 3 maj 2010

9 månader

Först gick nio månader av väntan och längtan, sen gick det ytterliggare några dagar. Clara väntade nämligen tio dagar från beräknat födelsedatum på att komma ut. Nu har det gått ytterligare nio månader och vi har en stor liten tjej här hemma. Kl. är nu 16.06 och för nio månader sedan låg jag med de allra sista krystvärkarna, för 16.16 föddes hon. Jag har skrivit hela förlossningsberättelsen tidigare, på Claras sexmånadersdag. Den här dagen känns också lite mer "speciell" än tex sju och åtta månader, 3/4 dels år, allt går så fort. Snart så är vi väl framme vid födelsedagen och det är dags för mig att börja jobba igen. 
Alldeles ny liten Clara.
 
 Nio månader senare.
Jag tänkte när jag gick hem från jobbet i Juli förra året att ett år, hur ska det gå att vara hemma så länge? Ett år det är ju lååång tid, jag har jobbat (jobbat extra) sen jag var 14 år. Sen när man är 27 då ska man gå hemma under så lång tid. Det är ingen lång tid, det händer så mycket och allt är så häftigt, det är lyxigt att få vara hemma med sitt (sina) barn. Nästa gång (om vi får vara så berikade) så vill jag unna F att vara hemma mer. Han kommer att gå hem på 50% i höst och vara hemma så länge våra dagar räcker. Dock är det speciellt att vara hemma varje dag och få vara med och se hela tiden. Denna gången blev det såhär då F är ny på jobbet och ville komma in i yrket och få använda sig av allt han har studerat. Jag förstår det och har det himla bra här hemma. Trots detta så ska det bli himla kul att gå på kurs med jobbet nu på fredag och lördag. Att få träffa arbetskamraterna och tänka fritids och skola. Gnugga de hjärcellerna lite kan vara bra innan jobbstarten. Det ska bli kul att komma tillbaka till jobbet i höst och även fast Clara bara kommer att vara ett år när hon börjar på förskolan så känns det okej för att hon även kommer att få vara hemma med F. Vi väntar fasktiskt nu i dagarna på besked om plats på den förskolan vi sökt. En av tjejerna i området där vi ska bygga jobbar där och hade sagt till min mamma häromdagen att de nu fått listorna på barnen som ska börja i höst, får se om vi får veta av kommunen eller henne först om vi fått plats eller ej.

3 kommentarer:

  1. Så söt! Visst är det en stor förändring när barn kommer i ens liv!
    :)

    SvaraRadera
  2. Clara är jättefin. Jag tycker det är skönt när blivande mammor kan hantera det dom går igenom, om du förstår mig rätt. Det är så många som totalt faller in i det onda och man blir själv hemskt nervös över hela grejen..Hmm..men precis som du skriver så är det bara att förbereda sig själv så gott det går och välja hur man själv ska göra en dag! Blir spännande!! Samtidigt är jag själv väldigt nyfiken på hur det skulle vara och kännas och vill samtidigt göra det, delade känslor..
    kram Marika

    SvaraRadera
  3. Nej nej..inte på maxi. Bianco är skorna köpta. Jag länkade till bianco, men skrev om inlägget nu i efterhand för att förtydliga mig:=) På vårt maxi i Uddevalla finns inga skor alls, men kan tänka mig att maxi är större i andra städer än här oss mig!
    Marika

    SvaraRadera

Hej på dig!
Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad. Om du inte har ett google konto eller egen webbadress/blogg så kan du välja namn/webbadress och bara fylla i ditt namn!
Kram/Linda