tisdag 25 maj 2010

Pollen

Oj vad jag har börjat nysa. Det startade igår och håller i sig konstant, idag har jag väl nyst en sisådär "150" gånger och snutit näsan "50" kanske. Var tvungen att gå in och kolla pollenprognosen över vad det kunde vara för nån pollen som irriterar mig. Jag har nämligen gått hyposensibilisering mot björk och gräspollen och har inte känt av dessa sedan första våren efter jag startade behandlingen. 

Hyposensibilisering är verkligen något jag rekommenderar till dem som har svåra besvär med pollen. Det är en slags vaccination, i början så får man sprutor med låga halter av det allergenet som man är överkänslig emot. Detta brukar vara en gång varje-varannan vecka för att komma upp i fulldosen och tar ca 8 gånger. Efter det så får man gå för att få sprutor var 6-8:de vecka i upp till tre år. Om detta fungerar så kan man räkna med att vara allergifri i ca 10 år sa de till mig, innan man behöver få behandling igen. 

Jag är enormt tacksam att detta finns då jag inte kunde äta några stenfrukter överhuvudtaget innan, inga äpplen, päron, nektariner o dyl. Så himla tråkigt, eller klart att jag kunde äta men då svällde munnen upp och ibland ner i halsen vilket inte var så bra. Nu kan jag äta alla frukter jag vill! Ibland kan jag känna av någon äppelsort men de  flesta funkar. Förutom min gräs och björkallergi så är jag även allergisk mot, gran, tall, sälg, vide, al, asp, ask, ek, gråbo, hassel, ja you name it. Idag stod det iaf att eken har börjat blomma och att det är låga halter av ek så antingen är det det då eller så är det björken, för att halterna är så höga. Började med tabletterna idag och det brukar fungera, tidigare innan behandlingen så hjälpte de föga. 

Nu ska jag fortsätta packa, alla våra kläder ligger i väskor nu iaf, jo förutom lite smått som vi kan behöva klä oss i de närmaste dagarna.

3 kommentarer:

  1. Hoppas det går bra hela vägen! Ena dottern kan blöda från näsan vissa dagar - i år - pga allt snytandet.
    :)

    SvaraRadera
  2. Åh, jag vet hur du har det, I hate pollen! Har faktiskt funderat på det där med sprutor, skulle vara så skönt att slippa besvären, för att inte tala om att kunna äta alla dess frukter. Vad kostar det att ta sprutorna?

    KRAM!

    SvaraRadera
  3. Carolina; jag kommer faktiskt inte ihåg vad det kostade. Men det var skillnad i Örebro län och Sthlm iaf. Prata med dig läkare för himmel vad skönt det är! Jag gick på allergikliniken på St Görans och det funkade jättebra, proffsig personal.

    SvaraRadera

Hej på dig!
Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad. Om du inte har ett google konto eller egen webbadress/blogg så kan du välja namn/webbadress och bara fylla i ditt namn!
Kram/Linda