onsdag 20 januari 2010

Sovmorgon - gud så skönt!

Vilken underbar morgon vi har haft. Idag var en dag utan planer, vilket kan vara skönt det också. Clara vaknade först gången vid 20 i nio och fick en flaska och somnar om! Underbara unge så då gjorde jag det med och vi sov till tio. Sen låg vi och drog oss till halv 11, vilket lyx. Vi har haft turen att inte haft några problem med sömnen vi, det är inte ofta lillskruttan vaknar på nätterna och skriker. Ett tag nu så har hon vaknat en gång men somnat om så fort hon fått äta lite. Såhär har vi haft det sen ja vecka två.



Vi vann på sömnlotteriet men förlorade på amningslotteriet. Man måste ju kunna förlora för att vinna, kanske är det så att vi fått en tjej som sover bättre just för att hon har ätit ersättning? En vän till mig sa att på hennes BVC hade de förklarat det, med hur bebisarna blir mätta, som att bröstmjölk = sallad för en vuxen och ersättning = pizza för en vuxen. Det blir väl skillnad på mättnadskänslan då. Hur som helst så går jag inte och grämer mig över det längre. Ibland tänker jag tillbaka på ångesten som härjade i mig de där veckorna som bestod av smärta, febertoppar på 41 grader och pumpning, pumpning, pumpning. Det är skönt att det finns ersättning när det inte går som man har tänkt. Den där ångestkänslan höll dock på att äta upp mig, jag grät hela dagarna, konstant, och om vi träffade folk var det bara att torka ögonen bita ihop och se glad ut även om det gjorde så ont, både psykiskt och fysiskt. Jag är glad att jag tillslut blev rådd till att sluta. En av dem som gjorde det lättare var en av mammas arbetskamrater, en sådan sympatisk person med erfarenhet från arbete på både förlossningen och BB, hon sa "mår inte du bra, så mår inte Clara bra och det kan ingen bröstmjölk i världen göra bättre" Tack snälla H!

Hur blev det såhär nu då? Skulle ju skriva en kortis om vår underbara promenad på en timme, vädret är inte på topp men det var energin efter sovmorgonen så vi vandrade ut och det var så skönt!

1 kommentar:

  1. Skönt med sovmorgon! :)
    Väldigt smart och bra sagt av din mors arbetskamrat, är skönt att ha såna människor kring sig när man har det tufft. Är helt övertygad att du gjorde rätt beslut angående amningen och det låter ju som att du är det också :)
    Kramar!

    SvaraRadera

Hej på dig!
Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad. Om du inte har ett google konto eller egen webbadress/blogg så kan du välja namn/webbadress och bara fylla i ditt namn!
Kram/Linda