tisdag 19 januari 2010

Öppna förskolan, mammapromenad och bebislunch



Vi var ute och gick en promenad igår, vi tjejerna i familjen. Sen gick vi hem med Svea för att gå till Mariagården. Jag ville höra mig för vad det fanns för dukningsgrejer och se lokalen. När vi kommer precis utanför dörren så ser jag att det ju var tid för öppna förskolan då. Kommer in och då står det en förskollärare där och säger hej och välkommen, är det första gången? Ja, jo, visst, men egentligen är jag här för att prata lite angående vårt dop. Så jag gjorde det men vi passade också på att vara med en stund inne med de andra bebisarna, barnen och mammorna (pappan). Vi stannade en timme och var med på sångsamling. Clara tyckte att det var riktigt spännande att spana in de andra bebisarna, en av tjejerna var född dagen föra lillskruttan och dom låg bredvid varandra och snurrade runt och "stönade", hon har börjat med nya ljud låter gåööööö ändå nerifrån magen, det lät tillslut som att det hade startat en "gåöööh kör". Kul att träffa lite folk, men när det var dags för fikat så gick vi hem. Jag hade ju inga saker med mig, inga blöjor och ingen mat så det var lika bra att gå innan hon blev både arg och hungrig.



Idag så skulle vi ju på vår veckopromenad, vi mammor med bebisar. Idag var också F´s jobbarkompis sambo med och lilla Molly. Det var riktigt trevlig! Allt gick dock inte som jag hade tänkt. Igår kväll vid ca 23 så tittade jag igenom recepten och såg att jag hade missat att köpa jäst, jag skulle ju också ha färsk basilika till tomatsoppan. Så jag ställde klockan på sju för att hinna med att duscha, handla, mata, laga soppa och baka bröd innan vi skulle ses kl. 11. Vid åtta var jag klar och väckte Clara, hon hade fått ett mål ersättning vid kvart i sex så hon behövde ju inte mat på en gång, så vi åkte till affären, men alla dessa enkelriktade gator och gator med motorfordonsförbud gjorde tillslut att jag avbröt färde till den ena affären för den inne i centrum. Plockad åt mig, basilika, vetemjöl special, ramlösa och jäst. Betalade, packade, in i bilen och hem. Klär av Clara och packar upp, basilika, vetemjöl och ramlösa. Vart är jästen?!, ja inte var den i påsen. Sprang ner i bilen, där var den inte heller. Det var bara att klä på Clara igen och åka tillbaka till affären, klockan var nu nio, hur skulle jag hinna baka brödet som skulle jäsa i 1 timme? Samtidigt som jag skulle laga soppan och mata Clara! Ojoj, jästen låg iaf där vid kassörskan och väntade. Hem igen och börja slänga ihop degen, snabb som jag är var detta gjort fem i halv tio! Så då var det bara att börja med soppan, gröta Clara och sen var hon sjukt trött. Det är inte så vanligt att jag väcker henne på morgonen, dumma mamman. Men hon somnade vid strax efter tio så jag fixade klart allt och halv 11 var det bara att slänga in brödet för gräddning i tio minuter. Tänk jag hann ALLT och var först ute vid mötesplatsen, Svea hann t.o.m. göra sina behov innan de andra kom.



Vi tog en sväng kring både lilla och stora sjön vid Kålgården och det var härligt, skönt ute nu med bara -5, sån himla skillnad! Clara hon skrek nästan hela vägen dock, det var mindre kul. Hoppas att det blir bra när hon får sittinsatsen till vagnen, jag tror att hon blir less på att ligga ner när hon är vaken. I vanliga fall brukar jag pallra upp henne med en kudde men hon sov ju när vi gick så jag tänkte inte på det. Om en och en halv vecka då kommer mormorn och Jim med sittdelen! Trevligt vart iaf dagen, fast vi fick spä ut den heta (starka) soppan med mellangrädde, kändes som att våra munnar skulle brinna upp. Brödet var supergott! Efter promenaden, lunchen och bebislek så däckade Clara, Svea och jag. Skönt att vila en liten stund. Ingen av oss som är van att gå upp sådär tidigt, hur ska det gå i höst!? Jobb och förskola, det kommer att kräva planering!

2 kommentarer:

  1. Vilka härliga dagar ni verkar ha iaf :) Är så glad för dig att du hittat en massa tjejer att umgås med :) Duktig var du även idag med å hinna med allting! Riktigt imponerad :) Fina kläder hade hon även på sig idag, sötskrutten :P
    Saknar er. Längtar tills vi får ses. Hatar att jag bor så långt bort. Hon hinner ju bli så himla stor skruttan. Syns snart <3

    SvaraRadera
  2. Vi saknar dig med! Världens bästa moster <3

    SvaraRadera

Hej på dig!
Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad. Om du inte har ett google konto eller egen webbadress/blogg så kan du välja namn/webbadress och bara fylla i ditt namn!
Kram/Linda