fredag 15 januari 2010

Oj vilken dag!

Det började när jag gick för att släppa ut Svea från sovrummet, hon brukar ligga kvar hos F ett tag när han har jobbat natt. Vad får jag se, jo hundgalningen har ställt sig och käkat upp halva blomman som står vid sänggavel och sen spytt fem gånger lite varstans i sovrummet. Det var bara att ta fram papper och sen mopp. Då var jag ju även tvungen att ha sovrumsdörren öppen, Clara var inte så glad så hon skrek hela tiden och spelade hejvilt på gåstolen. Svea hon hoppade upp och ner från sängen, på F. Ojoj kan inte ha varit så roligt att vara honom just då. Det var faktiskt inte så kul att vara mig heller, kanske igen av oss, eftersom Clara var ruskigt missnöjd och Svea spytt massor.

Jahopp, sen då. När jag står och grejar i köket. Skulle koka upp vatten till Claras termos och sen hoppa in i duschen, då slutar först varmvattnet att fungera och sen kallvattnet. Jag hade INTE hunnit ta vatten till att koka. Å NEJ, tänker jag, nu är det nått fel på ledningarna och det är fredag, tänk om vi får sitta här utan vatten hela helgen. Så jag börjar ringa till hyresvärden, kanske 20 gånger, bara upptaget hela tiden i ungefär 20 minuter(fler än jag som var missnöjda tro?). När tillslut signalerna börjar gå fram så försöker jag vrida på vattnet. För tänk att komma fram och så fungerar det igen! Såklart att det gjorde det! Så glad jag blev, tänk om man hade stått i duschen när dom stängde av vattnet det skulle vara mindre kul. Mindre kul hade det också varit om det faktiskt var så att vattnet hade slutat att fungera, jag var sjukt flottig i håret och en timme efter skulle F´s pappa komma för att åka och äta lunch med oss på Lugnet. Det ordnade sig iaf!

När vi kom hem från lunchen så skulle F iväg och latja lite hockey med några jobbkompisar. Då tänkte jag, när Clara somnat, att jag skulle ta och ringa till det stället som vi hade beställt noter ifrån till dopet. Hej säger jag och förklarar vad det var vi hade beställt och undrar när leveransen kan tänkas komma eftersom det gått 11 dagar och det stod mellan 3-5 arbetsdagar. Hmm säger karln på andra sidan luren, det ser ut som att vi väntar på leveransen från England. Ohh shit, tänker jag, "hur lång tid kan det ta då" säger jag. Ja... kanske ni kan ha dem i slutet av nästa vecka. Slutet av nästa vecka! Dopet är om två veckor och kantorn vill säkert öva lite innan. Men, sa han, kolla runt på andra internetbutiker och om du hittar nån som kan leverera den tidigare så kan du ringa och avboka dem. Detta gjorde jag sen, satt och googlade på noter till sången, hittade några hemsidor. Ringde och frågade om de hade dem på lager. Nej, nej, nej fick jag till svar. Men herregud! Vad skulle jag då göra? Började kolla på musikaffärer i Sthlm för jag tänkte att det är väl större chans att de har dem där än här och mamma och pappa ska dit imorrn för att hälsa på bror. Icke sa Nicke, inte på ett enda ställe fanns häftet i lager. Hur svårt ska det vara? Kollade musikbiblioteket i Gävles hemsida om de kanske hade noterna, sökte i katalogen men de fanns inte. Tillslut så höll jag på att bryta ihop och gråta så det skrev jag som status på FB och sen efterlyste jag noterna. Kanske fanns det nån ängel därute som kunde hjälpa mig? Efter en stund ringer mamma! Hon hade sett min status och hade ringt till musikbiblioteket i Gävle. Först hade de sagt att de inte hade just det häftet men att de skulle kolla upp och beställa hem det. För det skulle inte ta så många dagar. Men efter en stund hade tjejen ringt upp mamma och sagt att hon hade hittat det trots allt! WOHOOO! Samtidigt som jag pratar med mamma ringer min moster K upp och säger att hon har pratat med Musikbiblioteket men att hon antog att det var mamma som hade bokat häftet. TACK snälla ni för att ni hjälpte mig! Och tack ni andra också, som på det ena eller andra sättet engagerade er. DOPET ÄR RÄDDAT! Alltså klart att vi hade "klarat" oss, men ett dop utan sångfågeln Emma hade inte blivit lika vackert.

Nu sitter jag här på fredagskvällen, med sambo påväg till jobbet, nykissad hund och sovande bebis - utan godis! Jag?! Jo jag har tagit mig i kragen, min kära mor bjöd mig på 6 månade med "viktklubb.se" vilket betyder att jag nu måste fokusera på att bli av med de sista bebiskilona. Jag är en sockerjunkie jag älskar godis! När F åkte så frågade han om vi inte kan ha lördagsgodis nu, vi får se sa jag (sugen som ett as). Endast morgondagen får utvisa det, men jag hoppas att jag kan hålla mig. Vore verkligen kul att se om det har hänt nått till på måndag. Men jag känner av att mitt mat/kalori/whatever-intag är mycket lägre än tidigare blir lite matt och orkeslös men hoppas på att det går över när den vant sig.

1 kommentar:

  1. Ja visst är det väl så att när en dag börjar knasigt så fortsätter den i samma anda...? Men det blev ju ett lyckligt slut iallafall när du fick tag på noterna :) Spännande att få höra sedan :) Kram

    SvaraRadera

Hej på dig!
Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad. Om du inte har ett google konto eller egen webbadress/blogg så kan du välja namn/webbadress och bara fylla i ditt namn!
Kram/Linda