onsdag 30 juni 2010

Uppdatering från tomten

Det är juni månad nu så det är ingen tomte med vitt skägg jag pratar om, många läser med "fel" betoning när jag uppdaterar status på FB och jag skrattar varje gång. Självklart handlar det alltid om tomten som huset ska stå på (om förvisso det inte skrivs om farbrorn på  just självaste julafton, men nu så får han vänta). Förhoppningsvis så bor vi i vårt nya hus på tomten när farbror tomten kommer för att hälsa på nästa gång. Idag var grannen snickare förbi med energideklarationen och frärdigställandeskyddet. Det händer grejer mest hela tiden nu. Imorrn ska jag skicka iväg papperen om byggfelsförsäkringen och då är den också i rullning och klar till grunden läggs i slutet av Juli.

Hur som haver, F har jobbat med grävaren på tomten under semestern och likaså har far min gjort när han har haft möjlighet efter jobbet. Igår var pappa där och "paddade" marken med en paddare (alltså ni vet en sån där maskin som pressar marken) som han lånat hem från jobbet. Resurserna de finns lite varstans! Tyvärr har jag inga sådana nya kort men titta så får ni se att det händer mycket ändå! 

 De här korten är från slutet av Maj/början på Juni när F gick på sin semester, all matjord måste bort och moränen blottas det är på den som fyllningen ska läggas för att inga sättningar ska bli på huset. 
De här dagarna slet vi även med att röja ur lillstugan. Hallen är forfarande kvar men vi satsar på att få den gjord så vi kan åka till återvinningen på söndag.

 Grävs för fulla skopor för att få ordning innan grunden ska läggas.

 Om man tittar riktigt nog så ser man nog att det har hänt en del.

Det är egentligen inte mycket av tomten som syns på dessa kort då den faktiskt är 1800 kvm stor. Fler träd har fallit runt om och trimning av meterhögt gräs har avverkats. Prio ett är just detta område där huset ska stå. Sen har vi planerat i stora drag hur vi vill att hela gården ska se ut framöver men det får vi ta i "små" etapper och lillstugan måste rivas först den också. F´s semester är slut nu och han är iväg och jobbar massor dessa dagar, vi får sakna honom och blir extra glada att få hem honom på söndag!

2 kommentarer:

  1. Vilket jobb ni gör själva! Ska ni bygga huset själva också, eller gör ni bara markarbetet?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad kul att ni är på gång och att det händer saker! Jag är så nyfiken på hur ert hus ska se ut...:)

    SvaraRadera

Hej på dig!
Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad. Om du inte har ett google konto eller egen webbadress/blogg så kan du välja namn/webbadress och bara fylla i ditt namn!
Kram/Linda