fredag 3 juni 2011

Kokosdrömmar med chokladkräm

Igår kväll ganska sent började jag baka dessa underbara kakor. Höll på och gräddade till efter 00 så när det var klart bestämde jag mig för att krypa i säng och ha på chokladkrämen idag. Det kanske inte var det smartaste drag jag gjort eftersom krämen blev lite lätt hård i kylskåpet och jag inte hade tålamod att vänta på att den skulle mjukna på sig lite. Goda blev de iaf kakorna! Ska försöka fylla frysen nu så vi har om det är så att nån vill komma och hälsa på sen när lillebror landat här hemma.

Kokosdrömmar  
Ca 25 st dubbla kakor

200 gr rumstempererat smör (el margarin)
1,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2,5 dl kokos
2 tsk hjorthornssalt
ca 5 dl vetemjöl

1. Blanda smör, socker och vaniljsocker poröst.
2. Arbeta in kokos, hjorthornssalt och mjöl.
3. Rulla till runda kulor och grädda i 150 grader i 20 minuter.

Chokladkräm
1 dl grädde
200 gr choklad

1. Värm grädden, den får inte koka.
2. Hacka chokladen och rör ner den. Låt svalna helt. 
3. Vispa sedan upp detta till en tjock kräm. Bred chokladkrämen på hälften av kakorna och lägg på resterande som ett lock.

Tips: Jag gjorde dubbel sats och hade i 9,5 dl vetemjöl. Detta blev för mkt så det slutade med att jag fick ha i ytterligare 100 gr smör. Arbeta alltså in vetemjölet lite eftersom och häv inte på allt på en gång som jag gjorde.

Hoppas att ni alla får en underbar helg i finvädret! 
Vi ska snart till lilla Alice med föräldrar för att grilla och mysa vi.
Kram

2 kommentarer:

  1. Åååh men shit Linda, bara två veckor! Gud så spännande, jag och J pratar var och varannan dag om att vi måste åka till er snart! Han har ju precis fått sommarlov och är fri som en fågel, men jag har en vecka kvar av uppsatsskrivande, buhu :( Men förhoppningsvis kan vi klämma in ett besök snart, annars kommer vi så fort uppsatsen är inlämnad! Både före och efter bebis helst :) Puss o kram!

    SvaraRadera
  2. Vad hemskt att vara så allergisk. Då är det bäst du har alla läkemedel nära till hands för de är små luriga rackare det där. Varför ska det finnas så otäcka djur egentligen. Vad fyller de för funktion??!!

    Ja nu är det nedräkning här. Känns som att jag kommer att gå över tiden, vilket ju inte är något ovanligt. Men jag skulle gärna föda när som helst nu :) Speciellt med den här värmen ute. Jag börjar svälla mer tycker jag.

    Vi har målat och målat och nu värker mina fötter. Kanske det kunde sätta igång det hela..

    Hoppas du har det bra i sommarvärmen. Kram Josefin

    SvaraRadera

Hej på dig!
Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad. Om du inte har ett google konto eller egen webbadress/blogg så kan du välja namn/webbadress och bara fylla i ditt namn!
Kram/Linda