fredag 9 mars 2012

Varandras motsatser när balkongen blir till

Idag började vi dagen med att sätta oss ner med ritningen vi gjort på balkongen. Jag har frågat pappa min tusen frågor i och med detta, i onsdagskväll var han bla hit och tittade på ritningen. Kollade igenom alla dimensioner på virket och olika lösningar på hur man kan göra. Efter ännu fler frågor så förstod jag, det enda var att jag nu också skulle få F att förstå. Nog att jag är pedagog på jobbet men det är inte samma sak hemma. Sagt och gjort jag fick förklara och förklara om, tillslut så förstod han. Det enda är att i sådana här lägen är vi varandras motsatser, jag är mer "nu kör vi!" och F är mer "vi måste fundera, är vi säkra på vad vi ska ha? Blir det rätt nu?". Jag tycker dock att om man funderar för mycket så händer det ingenting, så efter vi hade räknat på hur mycket vi skulle ha av allting kollade vi nätet vart vi skulle köpa. Byggmax hade typ två av de artiklarna vi skulle ha till räcket, så då räknade vi bort dem. Jag ringde till AB Karl Hedin för att kolla vad de hade och de hade i princip allt och det som inte fanns kunde beställas och komma in på måndag. Så vi åkte dit. Såklart hade säljaren åsikter om vad vi skulle ha. Framför allt på stolparnas dimension 125*125, de kommer att spricka sa han, bara så att ni inte blir besvikna när ni märker det. Jaha, vad gör vi då? Lösningen blev att köpa 45*120 och sedan ska vi limma eller skruva ihop dem till en stolpe, men innan den är klar måste kanterna hyvlar eftersom trät är rundat i kanterna. Detta ledde i och för sig till att vi också fick med oss allt vi behövde hem!

Såklart Clara behövde kissa, är vi stod där med säljskillen, så när jag gick till toaletten med henne frågade killen F om han skulle skriva ihop en order och ge killarna på lagret så de kunde plocka ihop det vi ville ha. "Ja, jo det kanske vi ska göra då" sa F. När jag kom tillbaka hade han börjat skriva på plocklistan och sen när allt var packat och F skulle få kopia på fakturan så sa killen "Hoppas att det blir någon balkong för er nu då". Hahaha, klart det ska bli om jag så ska bygga den själv. Har jag nu ställt över tusen frågor till pappa så lär jag ju kunna ställa tusen till. Han kan säkert visa mig också om det är så. Det blir bra, nu hoppas jag att räcket kan vara uppe innan Mars är slut (optimist, javisst) så att vi kan lägga trallen sen. För efter det ska pappa och F laga grävaren pappa köpte i höstas och sen ska F få gräva tills ögonen går i kors. Ni som inte vet hur vår tomt ser ut, föreställ dig en krossbana med stooora (alltså vissa är verkligen gigantiska) stenar. Framför huset ska också ytterligare avloppsledningar ner som ska gå bort till det framtida garaget. Tar listan någonsin slut på stora grejer att fixa? För oss ligger det i alla fall mycket, mycket långt fram i framtiden!

1 kommentar:

  1. Heja heja heja :) vi finns i grannhuset om hjälp behövs!

    SvaraRadera

Hej på dig!
Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad. Om du inte har ett google konto eller egen webbadress/blogg så kan du välja namn/webbadress och bara fylla i ditt namn!
Kram/Linda