söndag 18 mars 2012

Form och namnspel

Clara har sedan i somras kunnat alla färger. Sen har hon så smått lärt sig former nu. Hon har kunnat triangel och cirkel ett tag och nu tänkte jag att vi skulle göra ett spel av det eftersom hon tycker att det är så kul. Jag klippte imorse ut cirklar, trianglar, kvadrater och rektanglar och plastade in. Sen öva vi lite när vi hade plastat klart. I eftermiddag spelade vi och la ett russin på varje form och när hon pekade på en och sa rätt form fick hon ett russin. Hon tyckte det var hur kul som helst!
Såhär såg det ut när vi börjat.
Och såhär glad var hon när hon hade fixat alla och fått alla russinen.

Samtidigt som jag gjorde formerna, gjorde vi också namnlappar som vi plastade in. Vi skrev MAMMA, PAPPA, ANTON, SVEA och såklart CLARA. Vi skrev även lappar med alla mina och F´s syskon och föräldrar samt barnens kusin. Sen tyckte Clara att vi skulle skriva ELLA och SIXTEN och deras föräldrars namn, så det gjorde jag också. Det blev så många namn och är man bara 2,5 år så blir det alldeles för mycket så vi nöjde oss med vår familj till att börja med när vi spelade.
Det här är jag, säger hon och pekar på sitt namn.
Här gissade hon lite innan hon frågade om det var Anton. 
Såhär glad blev hon när vi var färdiga med det spelet också. Det är ju svårare med namnen eftersom det är text men kul, kul, kul.
Jag gjorde även kort med siffrorna 1-10, med både skrev siffran och med bokstäver på samma kort, och olika kort med saker, där jag ritade och skrev. Först fick hon gissa vad det var jag hade ritat innan jag skrev. Tyckte det var bra om hon såg vad det var jag hade ritat. Plasten räckte dock inte till dessa kort så de får vänta tills vi har köpt mer.

1 kommentar:

  1. Vilket roligt spel! Detta ska vi testa med Joel. Kram på dig och familjen. /Lisa

    SvaraRadera

Hej på dig!
Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad. Om du inte har ett google konto eller egen webbadress/blogg så kan du välja namn/webbadress och bara fylla i ditt namn!
Kram/Linda