måndag 4 april 2011

Polkagrischeescake

Idag har jag smakat den underbara cheescaken som jag gjorde i lördags. F kom hem med halva kakan igår så då tog vi lite till efterrätt idag. Mumsfilibaba! Clara gillade den massor också och det är inte allt fika som hon är jätteförtjust i.

Här kommer receptet:

Botten:
200 g digestivekex
100 g smält smör

Smeten:
600 g philadelphiaost
2,5 dl kesella
1 dl socker
1 dl maizena
1 msk vaniljsocker
3 stora ägg
1 dl grädde
200 g vit choklad
75 g polkagrisar, fint krossade (jag höftade så det blev nog lite mer)
röd karamellfärg

Sätt ugnen på 175 grader. Krossa kexen fint och blanda dem med det smälta smöret. Tryck ut blandningen i botten på en springform. Klä gärna formen med aluminiumfolie innan gräddning.

Förgrädda bottnen i ca 10 min. och låt den svalna.

Vispa osten och kesellan krämigt i en bunke. Blanda sedan i socker, vaniljsocker och maizena. Rör därefter ner äggen, ett i taget och sist grädden. (Jag vispade lite försiktigt med elvispen efter grädden så den blev fluffig.)

Smält chokladen och blanda den sedan med smeten. Häll 3/4 av ostsmeten i formen. Blanda den resterande fjärdedelen med de krossade polkagrisarna och röd karamellfärg till önskad nyans. Ringla den rosa smeten över den vita i formen och marmorera med hjälp av gaffel. (Detta tyckte jag var lite knepigt eftersom den rosa smeten var rätt tjock, så jag var lite feg vilket gjorde att marmoreringen inte blev så synlig.)
Grädda kakan mitt i ugnen i ca. 40 min. Täck med folie så att den inte blir för mörk på ovansidan.
Ta ut och låt svalna. Förvara gärna cheescaken i kylen i ett dygn innan servering så den får mogna ordentligt.

Tips 1, om man vill ha en mindre söt kaka, prova att ta hälften av sockermängden. F tyckte att det hade kunnat vara mindre socker i, jag är en sockerjunkie så jag gillade den som den var.

Tips 2, servera med en vit chokladganache, 100 g smältes i 1 dl grädde. Denna kan bres ovanpå kakan. Jag gjorde dock inte denna och det var hur gott som helt utan.

Jag har fått detta recept av en jobbarkompis så tyvärr kan jag inte hänvisa till orginalreceptet. 
Mums, tyckte våran lilla vårblomma!

2 kommentarer:

  1. Mmm den kakan såg smarrig ut! Det går bättre med huset är med bloggen som tur är :) Vi mår fint här, våren är ju på väg! Hoppas den är det hos er med. Kram

    SvaraRadera

Hej på dig!
Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad. Om du inte har ett google konto eller egen webbadress/blogg så kan du välja namn/webbadress och bara fylla i ditt namn!
Kram/Linda