onsdag 13 juni 2012

Sommarlov

Idag hade skolorna här i stan skolavslutning. Så även på mitt jobb men i år åkte vi inte dit. Clara hade sin sista dag på förskolan innan hon nu är ledig till 15 augusti. Då ska hon börja på en ny avdelning. En av dem som är för de större barnen. "När jag blir så här stor ska jag gå på stora sidan" sa hon igår och måttade ca 1 dm över huvudet. Lillgullan va stor hon börjar bli. Igår bakade vi massor med muffins till fröknarna och köks- och städpersonalen på förskolan. Det blev några påsar med vita presentsnören om.
Ner i picknickväskan åkte de i morse och fick följa med. Men Clara vart nästan lite blyg och ville knappt ge bort dem. Anton fick rycka in och hjälpte mig med det.
Sjukt goda och saftiga blev de. Hittade receptet hos "Life of a cookiemonster"

Recept på chokladmuffinsbas, ca 10-12 muffins från boken Muffins av Johan Åkerberg

3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kakao
0,5 tsk salt
2 ägg
2 dl socker
175 g smält smör
1,75 dl mjölk
0,5 tsk vaniljsocker
+ eventuell smaksättning/fyllning som nötter eller hackad choklad
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Sikta ihop mjöl, bakpulver, kakao och salt i en bunke.
3. Vispa samman ägg och socker poröst, tillsätt sen smör mjölk och vaniljsocker. Blanda försiktigt ner detta i den torra blandningen.
4. Vänd i eventuell smaksättning/fyllning och fyll muffinsformar till 2/3 med smet.
5. Grädda i ugnen 20-25 minuter. Jag grädda dem kortare mellan 14-18 minuter. Beror så mycket på hur ugnen är och jag gillar saftiga muffins.

Jag gjorde tre satser så att smeten skulle räcka så att det blev sex st i varje liten påse.
Medan Clara hade sin sista dag på föris hade jag och Anton våra kompisar på sommaravslutningsträff. Vi åt mumsig västerbottenpaj med kräftstjärtar i och sallad. Till kaffet åt vi mammor en varsin lite större muffins. Smeten räckte precis till tre stora förutom de till personalen. När jag skulle ställa in dem i ugnen kom jag på att jag hade lite mörk choklad i kylen sen tidigare bak så jag stack ner lite sånt i och himmel de var så sjukt goda och saftiga!

1 kommentar:

  1. Vilken bra present till fröknarna! Vår dotter slutar fritids nu i sommar och jag funderar på vad vi ska ge till hennes pedagoger. Kan bli något bakverk från oss också.
    Njut av sommarlovet nu!:)
    Kram

    SvaraRadera

Hej på dig!
Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad. Om du inte har ett google konto eller egen webbadress/blogg så kan du välja namn/webbadress och bara fylla i ditt namn!
Kram/Linda