måndag 2 april 2012

Pysslar mössor till påskpresenter

Har varit sugen på att köpa mössor till barnen i olika färger med stjärnor på. Så när vi träffades med mammorna för barnvagnsbio för två veckor sedan hade lilla Svea en sån mössa på sig. Den hade hennes mamma Kerstin sytt till henne och hon visade då hur hon gjort. Så i fredags köpte jag tyg och idag har jag sytt ihop fyra mössor till barnen. Ska sy två till till Clara men måste prova den första först så att jag vet att storleken blir bra.
Först tog jag mått från en av deras befintliga mössor och gjorde sedan mallar i bakplåtspapper.
Sen nålade jag fast mallen på tyget.
Klippte ut med sömnsmån.
Nålade ihop tyget med räntan mot varandra och sydde nästan helt runt.
Sparade en lite bit öppen för att kunna vända på mössan.
Vände efter det mössan rätvänd och sydde ihop det lilla hålet för hand.
När sedan mössan var ihopvikt dubbel så sydde jag några stygn länge upp med rätt färg för att den ska hålla sig dubbelvikt.
Färdigt! Så lätt är det att sy egna fina mössor. I tygaffärerna finns det så många fina tyger så vi får väl se hur många mössor detta kan sluta i.
Anton gillade sin nya röda mössa, men nu ska de ner i påskäggen och bli små påskpresenter.
Tre mössor var till barnen blir det totalt. 

Jag är nöjd och F tyckte också att de blev jättefina. Förvånad var han också att det gick så fort. Prova du med, det går på ett kick och roligt är det att själv välja tyger. Sen kan man ju också köpa till exempelvis fuskskinn och sy på en bokstav, ett hjärta, en stjärna eller dylikt. Då skulle jag sy på den innan man syr ihop de olika delarna.

2 kommentarer:

  1. Verkligen fina Linda. Börja sy och sälj:))

    SvaraRadera
  2. Jättefina! Måste också prova göra en mössa!

    SvaraRadera

Hej på dig!
Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad. Om du inte har ett google konto eller egen webbadress/blogg så kan du välja namn/webbadress och bara fylla i ditt namn!
Kram/Linda