tisdag 7 augusti 2012

30-årstårtan

Till i lördags gjorde jag på fredag förmiddag iordning tre stycken härliga chokladmoussetårtor. Attans vad goda de var! Receptet hittade jag här.

Nu har jag fått en systemkamera också! Snacka lycklig tjej!

 

Kerstins randiga chokladmoussetårta

Chokladbotten
100 g smör
2 ägg
2,5 dl socker
1,5 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Mörk chokladmousse

1 gelatinblad (jag använde 4)
5 dl vispgrädde
150 g mörk choklad, 70 %
Mjölkchokladmousse
1 gelatinblad (jag använde 4)
5 dl vispgrädde
150 g mjölkchoklad
Vit chokladmousse
1 gelatinblad (jag använde 4)
5 dl vispgrädde
200 g vit choklad
Chokladbotten: Smält smöret och låt det svalna. Knäck äggen i en bunke. Blanda ner socker, det smälta smöret och övriga ingredienser och rör till en slät smet. Häll smeten i en smord form med avtagbar kant, cirka 26 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader 5-10 minuter. Kakan ska ha fast kant, men vara lös i mitten. Den stelnar när den kallnar. Låt den svalna och ställ gärna in i frysen medan du gör första moussen.
Chokladmousse: Alla tre mousserna görs likadant. Gör mousserna i ordningen mörk, mjölkchoklad, vit och fyll på i den ordningen så att den vita kommer överst. Ställ in formen i frysen efter varje lager, så att det börjar frysa till medan du gör nästa lager. Tänk på att alla mousserna ska få plats med lika höga lager ungefär. Det blir troligen mousse över. Gör så här: Blötlägg gelatinbladet i kallt vatten. Vispa 4 dl grädde till fast skum. Koka upp 1 dl grädde. Ta kastrullen från plattan. Bryt chokladen i bitar och lägg ner i den heta grädden. Vispa så den smälter helt. Ta upp gelatinbladet ur vattnet och lägg ner i chokladgrädden. Vispa så att gelatinet löser sig och blandar sig helt (jag säger vispa verkligen ordentligt, när du tror att det löst sig, vispa lite till). Vänd ner den vispade grädden och blanda.
När formen är fylld med alla tre mousselagren ställs den i frysen över natten. Lossa den frysta tårtan från formen och låt tina i kylen minst två timmar före servering. Om man vill kan man dekorera med till exempel hallon, smultron eller halverade jordgubbar eller rosor eller andra fina färska blommor!


Jag gjorde tre bottnar och sen gjorde jag två satser av moussera och det räckte gott och väl till tre tårtor. Dock blev det en kvar som ligger i frysen då knappt två gick åt. Moussetårta är väldigt mastigt men ack så gott. Många av gästerna tyckte att tårtan var supergod och de tyckte att konsistensen på moussen var så bra. Ofta blir den väldigt luftig, men den här var mer fast, vilket inte var så konstigt då jag i efterhand insåg att jag använt fyra gelatinblad per sats och inte ett som det stod i originalreceptet.

1 kommentar:

  1. Men wow vilken tårta den ser ju urläcker ut! Säkert jättegod också :)
    Grattis då 30-åring! Hoppas du hade en härlig födelsedag :)

    Ha en fortsatt härlig vecka, Kram!

    SvaraRadera

Hej på dig!
Lämna gärna en kommentar, jag blir så glad. Om du inte har ett google konto eller egen webbadress/blogg så kan du välja namn/webbadress och bara fylla i ditt namn!
Kram/Linda